Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IVb technikum ekonomicznego.
Temat: Zenon Ziembiewicz - oskarżenie i obrona.
Cel główny lekcji: –uczeń potrafi zaprezentować i ocenić postępowanie Zenona Ziembiewicza - bohatera Granicy Zofii Nałkowskiej.
Cele operacyjne lekcji: -uczeń powinien: -zrozumieć, że często oceny mają charakter relatywny, -poznać bohatera z różnych punktów widzenia, -ocenić postępowanie bohatera, -wiedzieć, jak dyskutować, jak zaprezentować w przyjazny sposób swoje argumenty (kultura dyskusji), jak poszukiwać płaszczyzny porozumienia, -wyjaśnić, jakie czynniki determinowały bohatera, -zastosować argumenty w mowie oskarżyciela lub obrońcy.
Uwagi dotyczące realizacji lekcji: -zgodnie z planem wynikowym, na realizację lekcji należy przeznaczyć jedną godzinę. -uczniowie mają wcześniej przygotowane argumenty oskarżenia i obrony bohatera wraz z cytatami z lektury, zgodnie z zadaną pracą domową, są też przygotowani do dyskusji.
Środki dydaktyczne: -tekst ,,Granicy” Zofii Nałkowskiej. -słownik wyrazów obcych
Metody lekcji: -dyskusja, debata Przebieg lekcji: Czynności organizacyjne: -sprawdzenie listy obecności -przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej Część wstępna lekcji: -zapisanie tematu lekcji -podanie i wyjaśnienie celów lekcji Część główna lekcji – dyskusja, debata -wyjaśnienie pojęcia debata: omawianie zagadnień, roztrząsanie problemów, zwykle na zebraniu, posiedzeniu, w parlamencie, dyskusja, obrady (wg. słownika wyrazów obcych) -nauczyciel losowo dzieli uczniów na dwie grupy: -grupa pierwsza oskarża bohatera -grupa druga broni bohatera Przykładowe argumenty oskarżenia:
-romans z młodziutką i niewinną Justyną Bogutówną w Boleborzy -obojętność wobec Adeli -układy z Czechlińskim -wręczenie Justynie pieniędzy na usunięcie ciąży -wykorzystywanie żony do załatwiania spraw z Bogutówną -żyje w kłamstwie i niezgodzie z samym sobą -przekracza granice moralności -żyje wygodnie, gdy Justyna cierpi po utracie dziecka -nie zapobiega strzałom do robotników -ucieka, jak tchórz przed strajkującymi
Przykładowe argumenty obrony:
-pragnął żyć uczciwie -miał ciężką młodość -nie godził się na zastany świat swoich rodziców, świat kłamstwa -wykazał się wielkim hartem ducha, kończąc studia bez pomocy rodziców, zarabiając korepetycjami -za pieniądze od Czechlińskiego mógł kontynuować naukę -Adela wiedziała, że jej nie kochał, niczego jej nie obiecywał -to Justyna szukała pocieszenia, łudziła się, że Zenon ją kocha, sama przychodziła do niego do hotelu -owszem, wręczył Justynie pieniądze, ale ona go źle zrozumiała -spełniał wszystkie kaprysy Justyny, troszczył się o jej zdrowie -nie ponosi winy za przerwanie budowy domów dla biednych, to rząd wstrzymał dotacje -cierpiał wewnętrznie, a to znaczy, że był wrażliwym człowiekiem
-nauczyciel daje sygnał do rozpoczęcia debaty, na przemian udziela grupom głosu. Debata trwa do wyczerpania argumentów obu grup z zachowaniem kultury dyskusji.
Część końcowa lekcji: Na koniec nauczyciel proponuje pójście na kompromis, prosi grupy o to, aby każda z nich znalazła, chociaż jeden argument, który mogłaby zaakceptować np.:oskarżenie przyznaje, że Zenon nie zostawił Justyny bez opieki, co świadczy o tym, iż nie był obojętny na cierpienie drugiego człowieka. Natomiast obrona przyznaje, że Zenon Ziembiewicz wykorzystywał żonę do załatwiania spraw z Justyną, co jest karygodne.
Podsumowanie: -wnioski uczniów i nauczyciela -czy cele lekcji zostały spełnione? -czy debata dała odpowiedzi na nurtujące pytania? -czy uczeń poznał bohatera z różnych punktów widzenia? -czy potrafi ocenić jego postępowanie? -czy wie jak dyskutować, jak ważne są właściwe argumenty w tej dyskusji? -czy potrafiłby zastosować te argumenty w mowie oskarżyciela lub obrońcy?
Praca domowa: -napisz przemówienie, w którym oskarżysz lub obronisz Zenona Ziembiewicza. W swojej pracy posłuż się cytatami, które pomogą ci udowodnić argument. Użyj słownictwa właściwego dla stylu retorycznego (retoryka-sztuka wymowy, nauka zasad sprawnego i pięknego wysławiania się, umiejętność argumentacji) np.: wysoki sądzie, szanowna ławo przysięgłych, wszyscy tu obecni, czuję się w obowiązku, powierzono mi, wysoki sąd się ze mną zgodzi, nasuwa się pytanie, na zakończenie niech mi wolno będzie, wysoki sąd pozwoli na osobistą refleksję itp.
Lekcję przygotowała i przeprowadziła Anna Domińczak
|